Trip yang kedua dibuat oleh Nature Heritage, trip untuk mereka yang merindui Gunung Korbu dan Gunung Gayung. Di Semenanjung Malaysia, Korbu...

XPDC Gunung Korbu & Gunung Gayung aka KorGa

8:22 AM Unknown 1 Comments

Trip yang kedua dibuat oleh Nature Heritage, trip untuk mereka yang merindui Gunung Korbu dan Gunung Gayung. Di Semenanjung Malaysia, Korbu gunung kedua tertinggi (2,183 meter) dan Gayung keempat tertinggi (2,173 meter) ia adalah ranking gunung yang diberikan oleh penggiat outdoor. Komunikasi menjadi lebih mudah dengan adanya whatsapp, aplikasi yang penting untuk berbincang dan update status terkini. Beberapa peserta menarik diri di saat akhir. Namun ia tidak mengganggu perjalanan trip Korga 2015. Semua perancangan berjalan dengan lancar sehingga hari kejadian. Antara perbincangan nya ialah arrangement kereta, masing-masing di lokasi yang berbeza ada yang dari Lembah Klang, Ipoh, Nibong Tebal, Temerloh. Semua peserta tidak diketahui latar belakang mereka, excited untuk bertemu orang baru. Juga diberitakan banyak group akan ke KorGa dengan anggaran kekuatan anggota 150 orang akan berkampung di sana. Macam-macam strategi dan plan disusun untuk melancarkan perjalanan trip Korga 2015. Antaranya ialah tidur di Puncak Gayung jika Puncak Korbu penuh sesuatu yang perit memandangkan peserta yang tidak diketahui latar belakang mereka.

Tarikh                   : 1 - 4 May 2015
Ahli Rombongan : Lan, Yana, Yanie (bukan nama sebenar), Subki, Hanin, Yana Muda, Fahmi, Nadia, Korek (bukan nama sebenar), Cham, Azim, Piee, Abg Fendi, Zara, Su (bukan nama sebenar), Mid.

Hari 0 - (30 April 2015)

2050 : LRT Taman Melati ke KL Sentral.

2123 : KL Sentral, tiba di KL Sentral seperti yang dijanjikan 2130. Namun driver masih tidak muncul. Hanin bergerak siang-siang hari balik kampung (mintak restu emak dan ayah), Fahmi, Nadia, Su, Mid bergerak dari Klang. Abang Fendi bergerak ke kampung iaitu Malim Nawar (kampung isteri) dan Piee, Korek, Azim, Cham dari Nibong Tebal. Yana, Subki, Yanie(bukan nama sebenar), Zara bergerak ke Slim River (Restoran Aloha) untuk bertemu guide kami Lan.

2205 : Bertolak dari KL Sentral. Jalan jammed dengan bantuan waze iphone Yanie kami dapat sedikit mengelak jammed yang melampau di sekitar Kuala Lumpur. Masing-masing kepenatan dan mengantuk. Pada mulanya meeting point yang dipersetujui ialah Rawang tetapi kesesakkan yang teruk membatalkan niat kami. Maka meeting point baru iaitu di masjid An-Nur Batu 8, Ulu Kinta.

Hari 1 - (01 May 2015)

0005 : Tiba di Restoran Aloha untuk bertemu Noor Azlan guide bertugas untuk trip kali ini. Makan dipesan sambil berkenalan dengan Zara, dari Sandakan Sabah. Trip bermalam yang pertama baginye. Trip terdahulu hanya day trip sahaja. Sambil status update oleh Nadia, mereka sudah melepasi Sungkai dan perjalanan lancar ke arah utara.

0125 : Bergerak dari Restoran Aloha, sebaik selesai makan lewat malam. Perjalanan diketuai oleh Lan. Exit Bidor dari jalan lama ke highway untuk mempercepatkan perjalanan kami. Memandangkan ada beberapa perkara yang perlu diselesaikan sebelum mendaki. Topik perbincangan kami adalah tentang peserta-peserta. Dengan mengharapkan yang terbaik dari mereka. Juga berharap budak USM gagah-gagah untuk menjayakan trip ini.

0325 : Selamat tiba Petron Ulu Kinta seperti yang dijanjikan. Ada beberapa buah kereta di Stesen Petron. Masing-masing teragak-agak untuk menyapa, mereka yang tengah tidur (Fahmi, Nadia, Su, Mid) manakala Piee, Korek, Azin, Cham senang disapa oleh kami memandangkan hanya kereta mereka sahaja plat dari Pulau Pinang.

0400 : Urusan mengagihkan ration sepatutnya dibuat di Masjid An-Nur, tetapi tidak kali ini kerana pintu masjid berkunci, mungkin atas faktor keselamatan disebabkan banyak kes yg tidak diingini berlaku di masjid ini atau arahan pihak berkuasa untuk menutup pintu pagar. Maka kami kembali ke petron untuk mengagihkan ration. Urusan ini dibuat oleh Lan yang sudah mahir dan berpengalaman setelah memegang portfolio pengagih ration semenjak menyertai Penyamun. Setelah diperiksa beras kami tertinggal di rumah Yana. Kelam kabut sekejap memandangkan waktu pagi kedai belum beroperasi. Tetapi dangan bantuan budak-budak distesen petron kami diberitahu ada kedai 24 jam beroperasi, iaitu Save.

0600 : Selesai agihan ration, Hanin dan Yana Muda tiba di Petron untuk menyertai kami. Pick and packing bag masing-masing.

0728 : Final check and pack sebelum bergerak pergi sarapan pagi dan pack lunch. Abang Efendi tiba bersama isteri dan anak mengiringi makan sarapan pagi.

0830 : Selesai sarapan dan bersedia untuk Empangan Sultan Azlan Shah kira-kira 15 minit perjalanan.

0845 : Tiba di empangan, disambut oleh pakcik guard, dia mendakwa sudah “ramie oghang masuk” pagi tadi satu lori masuk. Sempat jugak dia memberi petua, kalau nak ambil rotan boleh, cuma jangan digulung rotan tersebut, akibatnya ‘gerenti sesat’ ini petua askar, jangan main-main katanya. Kami dibenarkan masuk dengan adanya surat kebenaran memasuki empangan.

Kalau nak ambil rotan boleh, cuma jangan digulung rotan tersebut, akibatnya ‘gerenti sesat’ ini petua askar

0905 : Tiba di starting point (375M ASL), sudah kelihatan kereta di sini sedang bersiap-siap untuk ke Korbu dan Gayung. Sesi berkenalan dan bertegur sapa di antara kami. Tertarik dengan fakta budak kecik anak sekitar 4 tahun, sudah 12 gunung dijejakinya. Sambil bercerita kami membuat persiapan terakhir sebelum mendaki. Briefing oleh Lan selaku guide jangkaan masa yang akan diambil hanya kira-kira 4-5 jam sahaja. Perlu meredah sungai 7 kali dan mendaki ‘Bukit Taubat’ sekali. Seterusnya tiba di Kem Seroja destinasi budget kami.

0935 : Memulakan pendakian setelah jelas dengan penerangan yang diberikan.

1006 : Stop take 5 (440M ASL) ramai yang kepenatan. Yanie (bukan nama sebenar) berehat bersama-sama group lain. Berehat sambil bercerita diet, diet atkins, diet tanpa karbohidrat, sesuatu yang tidak seimbang jika nak melakukan aktiviti lasak kerana tiada bekalan tenaga dari karbohidrat.

1011 : Start setelah berkeyakinan dapat meneruskan perjalanan.

1053 : Stop take 5 (490M ASL) diminta oleh Yanie (bukan nama sebenar). Mereka yang lain sudah hilang entah ke mana, hanya kami berdua sahaja yang masih tertinggal di belakang. Seperti yang dipersetujui saya akan menemani Yanie (bukan nama sebenar) untuk trip kali ini.

1101 : Start

1110 : River crossing (500M ASL) perlu berhati-hati menyusuri lereng sungai berbatu dan kayu.

1140 : Stop (530M ASL). Yanie (bukan nama sebenar) request untuk berhenti untuk off handphone jimatkan bateri katanya.

1206 : Start

1220 : Stop Sungai ke-2 (550M ASL). Yanie (bukan nama sebenar) kaki lenguh. Asam boi shake dengan air sungai tanpa gula, nikmat dan rezeki kami tengahari itu.

1238 : Start setelah kembali bertenaga.

1300 : Sungai ke-3 (570M ASL)

1305 : Sungai ke-4 (580M ASL) take 5. Yanie (bukan nama sebenar) penat katanya.

1321 : Start

1355 : Stop (615M ASL) mental katanya Yanie (bukan nama sebenar). Nak panggil helicopter untuk rescue dan tetapi kos untuk helicopter tidak diketahui berapa bayarannya.

1429 : Start setelah terjaga dari lena.

1440 : Sungai ke-5

1445 : Sungai ke-6

1450 : Sungai ke-7

1455 : Waterfall (640M ASL) Fahmi dan Nadia sedang berehat kira-kira 30 minit di sini dan mereka yang lain sudah bergerak ke Kem Seroja melalui Bukit Taubat. Makan tengahari nasi goreng yang dibeli di kedai sebelah masjid. Yanie(bukan nama sebenar) tertinggal nasi dalam kereta. Share nasi goreng dan air honey dew asam boi match sweet sour taste. Berehat sekejap memandangkan pendakian sebenar akan bermula selepas waterfall ini.

1600 : Group dari cheras tiba dengan kekuatan anggota 10 orang, bergerak dari bawah jam 1200.

1628 : Mula packing bag untuk meneruskan perjalanan ke Kem Seroja. Group mereka juga bergerak setelah melihat kami mula packing bag. Transfer ration Yanie(bukan nama sebenar).

1725 : Stop (810M ASL) Recap trip Chabang, soalannya adakah Bukit Taubat lebih hardcore dari Chabang. Rasainye sendiri pasti akan ada jawapannya.

1732 : Stop anak sungai ke-2(825M ASL)

1824 : Selamat tiba di Kem Seroja (825M ASL), 37 (disc oren). Trekking dalam hujan untuk 20 minit terakhir. Redha dan pasrah sahaja. Mereka yang lain kering dan sedang lena diulit mimpi dalam sleeping bag masing-masing.

2026 : Chef Yana sedang menyediakan makan malam kami dengan menu istimewa kari ayam, terung goreng sambal dan telur dadar.

2120 : siap makan malam. Tiada sangat sesi sembang-sembang bawah fly kerana masing kepenatan tidak tidur seharian. Hanya warga tua sahaja yang masih berjaga. sembang sembang recap of the day.

Hari 2 - (02 May 2015)

0700 : Selamat pagi, Chef Yana sedang menyediakan sarapan dan makan tengahari. Makan sarapan roti canai cicah kari ayam dan makan tengahari nasi putih dan lauk ayam masak kicap. Walaupun menu asalnya ialah nasi goreng tetapi terlupa masak nasi pada waktu malam semalam. Semacam biasa Su (bukan nama sebenar) akan minta makan lebih dari orang lain. Selesai sarapan, sesi packing bag masing-masing dengan ration yang telah diagihkan dan barang personal. 2 orang runner dihantar untuk mencari campsite di Puncak Korbu bergerak seawal mungkin. pendakian hari ini ialah yang tough untuk trip ini, kerana perlu membawa air 2 botol bersamaan 3 liter setiap orang untuk kegunaan trip untuk personal tidak terbatas boleh membawa sebanyak mungkin.

1005 : Start trekking di bahagian belakang dan bertindak sebagai sweeper perlahanan-lahan mengatur langkah mengekori step Fahmi dan Nadia.

1134 : Take 5 (1015M ASL) Yanie (bukan nama sebenar) menampal ‘koyok’ dan menyapu minyak unta untuk menambah kelajuan dan kekuatan kakinya.

1138 : Start

1215 : Stop take 5 (1070M ASL), makan kurma, honey date, red date. Sambil topic perbincangan MC hari selasa nanti oleh Nadia dan Yanie (bukan nama sebenar).

1225 : Start trek mendaki. Yanie (bukan nama sebenar) perlahan-lahan berjalan kaki sudah cramp dan mental agak sedikit terganggu melayan bukit.

1333 : Kem Kijang (1080M ASL), akhirnya tiba juga di sini setelah mental terganggu dengan trek yang mendaki. Perlu memanjat 2 bukit dan cross 2 anak sungai. di Kem Kijang berhenti untuk membuat kopi kerana kesejukan hujan yang tiba-tiba turun. Tumpang berteduh dari hujan di fly kawan-kawan group lain. Dengan bekalan tenaga kopi diharapkan ada boost sedikit untuk meneruskan perjalanan ke last waterpoint yang kira-kira 1500M ASL.

1343 : Start

1430 : Stop untuk lunch (1225M ASL) lunch nasi putih dan ayam masak kicap. Kelaparan yang sangat-sangat. Port yang baik untuk lunch, ada sebatang kayu melintang duduk bagai di atas kerusi. Yanie (bukan nama sebenar) meminta kuah kicap dari saya. Nasi dibahagi kepada 2 bahagian, satu untuk sekarang, satu untuk masa hadapan.

1449 : Start trekking selepas level tenaga bertambah sedikit.

1500 : Hujan turun di simpang trek yang ditutup. Tidak dapat dikenalpasti ke mana hala tuju trek tersebut. Bermulalah episod kami mendaki dalam hujan mengigil menahan sejuk naik dan turun mengharungi trek ini.

1630 : Last water point (1560M ASL) dalam perjalanan ke sini, masih keliru mencari last water point kerana deruan air di sebelah kanan, menandakan sudah hampir tetapi masih tidak kelihatan. Akhirnya berjumpa juga last water point, kelihatan 2 khemah milik pendaki dari group lain, khemah yang cantik jenama Luxe Outdoor model seperti Habitat 2. Di atas sana Nadia, Fahmi, Hanin, Abang Fendi sedang menunggu kehadiran kami. Berehat sekejap makan nasi yang disimpan semasa lunch. Bersembang-sembang dengan group dari Johor guider bernama Apek. Rehat dalam hujan beratapkan flysheet celoren askar Abg Fendi. dapat sedikit menahan titisan air hujan dari terus mencurah kami.

1755 : Start trekking setelah Hanin, Abang Fendi, Nadia, Fahmi yang terlebih dahulu meninggalkan kami (Subki, Yanie).

1910 : Stop take 5 (1800M ASL), lapar memandangkan sudah masuk waktu dinner jika di asrama sekolah. Red date menjadi habuan kami sebagai pembekal tenaga. Untuk ke sini saya terpaksa mengejar Yanie(bukan nama sebenar) telebih dahulu bergerak meninggalkan saya yang terpaksa berhenti membetulkan beg yang sudah lari dari fitting asal mungkin disebabkan over weight barang-barang diisikan. Tiba-tiba perasaan risau datang kerana masih belum menemui jejak Yanie(bukan nama sebenar), namun bernasib baik kerana group yang turun memberi info kawan perempuan sedang berseorang berjalan menuju Puncak Botak, lega sekejap.

1928 : Start trekking setelah yakin tenaga sudah kembali ke level maksimum.

1950 : Selamat tiba di Puncak Botak (1855M ASL) kembali bersemangat kerana berjaya untuk tiba ke puncak ini walaupun dalam keadaan gelap. Lagi 2 puncak untuk ditawan, Puncak Chuban dan Puncak Korbu. Tiba-tiba persoalan dari Yanie (bukan nama sebenar) itu ke kita nak pergi (Puncak Chuban)? Saya menjawab kita nak pergi di sebalik puncak tu(Puncak Chuban). Mental kembali down sedikit memandangkan hujan mula membasahi kami.

2238 : Selamat tiba di Puncak Chuban (2060M ASL) rehat sekejap, layan view Bandar Ipoh, setelah berhempas pulas melayan trek yang memacak yang seolah-olah tiada kesudahan, trek yang hancur, lumpur, akar yang licin, gaung di kiri dan kanan. Dalam perjalanan ke sini bunyi-bunyi katak dan cengkerik seolah-olah menggelakkan kami yang tidak habis-habis berjalan dalam gelap, hujan, sejuk, lumpur.

2249 : Bergerak dari Puncak Chuban, dari jauh kelihatan headlamp Abg Fendi dan Hanin sedang struggle mendaki ke puncak.

Hari 3 - (03 May 2015)

0030 : Selamat tiba di Puncak Korbu (2180M ASL), akhirnya kami berempat (Nadia, Fahmi, Yanie, Subki) tiba setelah berhempas pulas untuk tiba ke sini. Ketibaan kami disambut dengan jamuan air kopi dan berbungkus-bungkus megi. Abang Fendi dan Hanin diberitakan tiba pada 2340, Lan dan lain-lain 2100 dan runner kami tiba 1700. Sila betulkan timing masing-masing.

0100 : Sesi sembang-sembang recap kembali perjalanan dari Kem Seroja ke Puncak Korbu. sambil menikmati megi asam laksa di dalam sejuk Puncak Korbu. Segala perancangan sudah dibuat apabila turun nanti, Yanie(bukan nama sebenar) nak MC, Hanin nak EL (kenduri doa selamat). Hanin punya early birthday present, reward untuk diri sendiri, katanya last year di laut,this year kena di atas puncak baru lah ikut konsep Yin & Yang. Tetapi perjalanan tidak seperti yang disangka, info awal trek santai-santai semua orang excited. Menyesal pun ada, kenapa lah buat kerja gila ini sejuk, pacak, lumpur, hujan, trek licin. Topik lain, mengenangkan trek yang hardcore sudah berjaya ditawan oleh para peserta yang rata-ratanya pertama kali mendaki gunung kategori G7(ranking oleh kaki gunung Malasysia). Tahniah untuk mereka.

0300 : Selamat malam semua. Tidur dalam suasana sejuk 12’c.

0700 : Selamat pagi, Chef kami sedang menyediakan sarapan dengan menu istimewa Bihun Goreng, pagi yang gelap kini sudah terang dengan suhu 13’c. sarapan dalam kesejukkan melawan tiupan angin di Puncak Korbu.

0839 : Bermulalah pendakian kami setelah selesai sarapan, perkara yang amat sukar dibuat ialah menyarung baju, seluar, stoking, kasut yang basah di pagi hari. Sesuatu yang perit untuk dikenangkan. Namun apa bo;eh buat, perlu hadapanya juga.

1015 : Tiba di Puncak Gayung (2173M ASL) setelah penat melayan turun dan naik trek ke sini. Tetapi terubat juga dengan permandangan yang cantik berbalam-balam gunung di Banjaran Titiwangsa. Antaranya yang jelas kelihatan Yong Yap, Bubu Tok Nenek. Lain-lain gunung ialah Yong Belar, Gayong, Warpu, Suku, Siku, Swettenham, Cecil, Penelope, Yellow, Pass, Irau, Berinchang, Berembun, Perdah, Jasar, Ruil, Mentigi, Cantik, Centuk, Terbakar, Duri, Bunting dan lain-lain. Sesi bergambar sebagai kenang-kenangan kami (Lan, Subki, Piee, Cham, Korek, Azim, Abg Fendi, Fahmi, Su, Mid, Zara, Yana Muda).

1040 : Trekking balik ke Korbu.

1242 : Tiba di Korbu dengan makan tengahari sudah tersedia hasil dari chef Yana dan bantuan oleh Yanie, Hanin, Nadia. Menu istimewa kami berupa nasi beriyani lauk ayam.

1422 : Start trekking turun setelah selesai packing bag masing-masing.

1641 : Selamat tiba di Puncak Botak (1860M ASL) sesi bergambar kenang-kenangan, bersama-sama Puncak Chuban setelah 2 hari lepas malu-malu menampakkan bentuk fizikalnya(trekking dalam gelap). Untuk turun ke sini lagu special untuk Korek berjudul Lobang Korek oleh Hang Mokhtar. Su (bukan nama sebenar) dikhabarkan lapar sangat, meratah kari Brahim yang belum masak. . Yanie (bukan nama sebenar) telah berdesup laju meniggalkan kami. Katanya ada improvement, good news for me, timingnya bagus.

1655 : Bergerak turun dari Puncak Botak selepas selasai sesi bergambar dan berehat. Bermula episod suka dan duka kami di group belakang (Abg Fendi, Hanin, Nadia, Fahmi, Subki). Sebaik sahaja melepasi Bukit Botak, kabus tebal menyelubungi perjalanan turun kami, seem to be day of gloomy for us. Hujan turun memberi dugaan baru kepada kami, trek licin, lumpur, sejuk. Tiada banyak bercakap kerana mungkin mengenangkan apa akan terjadi selepas ini atau mungkin mental sudah goyang memandangkan hari semakin mencemburui kami

1804 : Selamat tiba di Last Water Point (1,560M ASL) masing kesejukkan, minum kopi ala kadar sebagai pemanas badan. Berehat sekejap meredakan kaki dan lutut yang semakin haus menahan beban badan dan haversack masing-masing. Trek yang menurun tak habis-habis.

1919 : Bergerak dari Last Water Point. Hanin injured, slowly turun menyusuri trek, Nadia juga seakan-akan mmengekori jejak Hanin. Semakin perlahan step diatur, diburukkan lagi dengan penggunaan reading headlamp untuk trekking. Cahaya yang samar-samar meredah trek yang berakar, lopak, licin, lumpur, curam. Berhenti sekejap untuk Hanin makan pain killer Celebrex, kerana sudah tidak tahan sakit lutut yang bergesel, ngilu mendengarnya, ngilu dan sakit lagi orang yang menghadapinya.

2145 : Selamat tiba di Kem Kijang (1,080M ASL) Abang Fendi tersalah memberi info kepada Hanin. Kerana yakin sudah sampai ke Kem Seroja. Rupa-rupanya Abang Fendi pun tak ingat lokasi campsite. Suasana gembira menjadi suram semula, dengan penjelasan oleh saya kita akan ke Kem Seroja dan dijangka akan tiba kira-kira jam 0000 waktu Korbu. Hanin yang semakin perit menahan sakit lutut, jelas terlihat diraut wajahnya. Saya mengambil tugas untuk lead the pack kerana Abang Fendi sudah tidak ingat trek.

2205 : Transfer barang-barang dari beg Hanin ke haversack saya, untuk meringankan beg digalasnya. Barang yang ditransfer; sleeping bag,baju-baju,alat solek dan macam-macam lagi. Sambil proses transferring berjalan, kurma, red date, honey date menjadi pembekal tenaga kami.

2215 : Selesai proses transfer barang, kami meneruskan perjalanan, trek yang mendaki sedikit dan perlu menuruni sehingga ke lembah, kawasan yang agak rendah di kawasan sungai. soalan wajib yang ditanya oleh setiap pendaki ialah, jauh lagi ke nak sampai. Jawapan jujur dari saya,kita perlu menuruni bukit ini sehingga ke sungai dan apabila sudah tiba di sungai destinasi kita tidak jauh dari kawasan sungai ini. Sungai sebagai tanda dan pemberi semangat kami untuk dituju. Kawasan menurun ini menambah perit Hanin kerana lutut sudah tidak boleh dibengkokkan, jalan sesekali mengundur dengan arahan step by step oleh saya, kadang-kadang gelongsor. Keadaan bertambah sukar kerana Hanin tiada headlamp untuk mengatur stepnya dengan mengharapkan bantuan lampu DIY yang disangkut dileher yang dipinjamkan oleh Abang Fendi. Untuk melancarkan perjalanan kami,saya membuat pertukaran headlamp saya dengan torch light divingnya. Berjaya untuk tiba di kawasan lembah maka torture sudah semakin berkurangan, pressure di lutut kurang, cuma tapak kaki yang pedih melecet, macam disiat-siat, kaki sudah mengembang kerana basah sejak dari mula turun. Kawasan lembah perlu berhati-hati, kerana ia adalah wilayah binatang-binatang yang mencari mangsa terutamanya pada waktu malam. Berjalan serapat dan selaju yang boleh untuk mengelakkan dari perkara yang tidak diingini. Mercun dan parang menjadi sahabat karib jika lalu dikawasan ini. Kami selamat melalui kawasan ini tanpa ada sebarang masalah. Keceriaan kembali memihak kepada kami kerana sudah menghampiri kawasan Kem Seroja. Dengan kehadiran tanda-tanda pokok tumbang, kawasan paya. Hanin sesekali bertanya jauh lagi ke? jawapannya kita dah sampai.

Hari 4 - (04 May 2015)

0040 : Kem Seroja (825M ASL), syukur, lega ,ceria kembali setelah perit menahan lutut menuruni bukit yang tak habis-habis. Welcome drink kopi panas untuk kami.Yana sedang menyediakan makan lewat malam, berupa futtucini carbonara sebagai reward untuk semua. Mereka yang lain sudah tidur dan sesi recovery. Makan lewat malam sudah siap, masing-masing lapar. ‘eat’,’sleep’,’hike’ konsep berjaya dipraktikkan dengan sempurna oleh mereka. Terutamanya Korek (bukan nama sebenar) yang lebih kepada aktiviti tidur.

0200 : Selesai mandi dan sesi merawat kaki,makan ubat. Sesi sembang-sembang saya dan Lan. recap of the day; runner tiba sekitar 1800, Group Lan tiba 2100, group Lan dikhabarkan semua sudah mental, cramp, jalan mengundur oleh Su (bukan nama sebeanr), sliding dan macam-macam gaya lagi. Yanie (bukan nama sebenar) makan ubat macam makan ‘cekelat’ loghat orang utara. Yana (headlamp dan tongkat) dipinjamkan kepada orang peyudahnya dia yang menggagau mencari trek. Salute kepada mereka semua kerana semua pertama kali mendaki Gunung Kategori G7 (7,000ft summit di Semenanjung Malaysia) kerjasama, tolong kawan, spirit of comrade dipraktikkan.

0400 : Lan sudah tidur sekitar jam 0340, saya pun mengikut jejaknya. Selamat malam semua.

0730 : Chef Yana, sedang menyediakan donut coklat dan cekodok kentang. Tiba-tiba Su (bukan nama sebenar) bangun dari lena meminta fettucini carbonara semalam. Dari lama dia mengintai rasanya. Minuman sudah tersedia iaitu herba china, katanya bagus untuk pengaliran darah mengembalikan tenaga.

0800 : Sesi borak-borak pagi, mengenangkan trek semalam dan macam-macam cerita dan kisah pengalaman masing-masing, study, kerja, privous aktiviti, kongsi meaning lirik lagu. Megi dimasak lagi atas permintaan Su(bukan nama sebenar). Welcome drink (kopi campur garam) semua dapat merasainya. Fahmi dan Nadia, sudah bergerak turun lebih awal memandangkan pergerakkan mereka yang agak perlahan dan dibekalkan dengan stove, mestin, bubur oat.

1100: Sarapan pagi sudah siap kentang dan donut coklat. Jiran-jiran kami kagum dengan menu pagi kami. bersembang-sembang dengan akak dari Penang yang membawa anaknya ke Korbu. katanya anak dia sudah biasa dan suka apabila masuk hutan, sudah pandai komen view gunung yang cantik dan tidak.

1345 : Final check and packing, get ready to move out.

1410 : Start trekking turun.

1510 : Water Fall (640M ASL) berakhirnya penderitaan untuk sekejap setelah menuruni memanjat dan menuruni Bukit Taubat. Perlahan-lahan kami berjalan di group belakang. Ada yang sedang seperti menahan kesakitan semasa trekking. Berehat di sini dengan makan tengahari menu nasi goreng dan air sungai. Halangan seterusnya ialah, 7 river crossing, juga perlu berhati-hati kerana licin dan air sungai kemungkinan deras memandang musim hujan.

1552 : Start trekking turun, selepas selsai rehat dan lunch. Hujan turun selebat-lebatnya. Perlu berhati-hati batu licin dan kepala air. Melalui lereng bukit di tepi sungai yang berselut, licin, berbatu.

1722: Tiba di sungai terakhir, berakhirnya debaran sekejap memandangkan hujan lebat dan air sungai menampakkan sedikit kekeruhan. Dibimbangi kepala air akan datang secara tiba-tiba.

1822 : Selamat tiba di starting point (375M ASL). Semua sudah excited apabila melalui kawasan kebun-kebun orang asli. Sesuatu yang manis untuk dikenang kerana berjaya menawan puncak Korbu dan Gayung. Fahmi dan Nadia tiba beriringan dengan kami yang bergerak kemudian dari mereka. Fahmi terjatuh dari gaung, bernasib baik tiada apa-apa yang berlaku.

1920 : Meninggalkan dam untuk ke Masjid An-Nur selepas sesi bergambar di pintu masuk dam.

1930 : Masjid An-Nur. Pada mula bersetuju untuk ke sini tetapi semua bertukar fikiran ke Petron, saya seorang sahaja di masjid ini. Hanin dan Yana Muda terus balik ke rumah mereka.

2030 : Makan-makan di Eight Miles. Macam-macam makanan diminta makanan dan air yang colorful sebagai rewards untuk diri masing-masing.

2200 : Bergerak dari Eight Miles. Setelah kenyang dan yakin boleh meneruskan ke destinasi masing-masing. ada yang ke Nibong Tebal, Klang, Ipoh, KL.

0220 : Selamat tiba di Gombak Setia. Kawan-kawan yang lain pun diberitakan sudah selamat ke destinasi masing.

























Nice to meet you my new friends. Berpisah untuk sementara ada rezeki kita jumpa lagi.

See You, When I See you.

Catatan log : Subki Hussin

1 comment:

  1. MADNESS ADVENTURE(FB)
    MOUNT GUIDE SERVICE
    All mount
    Will arrange:
    -forestry permit
    -police report
    -mount guide
    -1st aid kit

    Anas - 01110327474
    WASAP/SMS/CALL

    ReplyDelete