Trans Titiwangsa V1 atau ringkasan V1 menjadi pilihan kami untuk menghabiskan cuti Chinese New Year di hutan dan gunung. Tiga gunung aka...

Trans Titiwangsa V1

7:03 AM Unknown 1 Comments

Trans Titiwangsa V1 atau ringkasan V1 menjadi pilihan kami untuk menghabiskan cuti Chinese New Year di hutan dan gunung. Tiga gunung akan ditawan iaitu Gunung Korbu, Gunung Gayong dan Gunung Yong Belar. Trekking selama 6 hari merentas Banjaran Titiwangsa dikategorikan santai-santai. Persediaan dibuat sebaik-baiknya demi menjayakan misi V1 kami. Kronologi trip kami bermula seperti berikut:- 

Crew & peserta 


Tarikh: 06.02.2016 - 12.02.2016

Ketua Rombongan @ Guider: Lan

Crew: Yana, Cikgu, Azzim, Ekmal, Subki, Abg Nan

Ahli Rombongan: , Cham, Matmal, Azrul, Baem, Ikram, Ika Fantasi, Mujadid, Utbah Shapiee, Ikhwan Muzaik

Hari - 1 (06 February 2016)

0600 : Siap-siap packing rucksack masing-masing di Masjid An-Nur Batu 8, Ulu Kinta. Tiba agak lewat kerana jalan jammed ramai orang balik kampung sempena CNY. Bersembang-sembang dengan qariah masjid ini. Ramai geng gunung datang dari pelusuk negara untuk menghabiskan cuti-cuti di hutan belantara. Bersiap-siap untuk sarapan dan seterusnya ke Empangan Sultan Azlan Shah.

1014 : Final check & packing dalam suasana yang mendung hujan gerimis.

1027 : Tiba di parking Empangan Sultan Azlan Shah.

1105 : Siap briefing dan stretching. Undang-undang standard hutan dan pantang larang. Antaranya; jangan trekking seorang, jangan buang sampah, lost trek sebaiknya back trek dan lain-lain tentang safety take care each other.

1107 : Restart trekking dalam hujan gerimis perasaan bercampur-campur mengenangkan akan trekking dalam keadaan basah.

1235 : Stop (450M ASL) tepi sungai take 5 sambil minum dan bersembang-sembag melupakan seketika penat memanjat.

1255 : Restart

1358 : Tiba di sungai ke-4 (535M ASL)

1500 : Sungai ke-5

1515 : Sungai ke-7 (600M ASL) mandi makan tengah hari dan rest. Sesi berkenalan dengan kawan-kawan baru, Group Korga dan Group Transtiti.

1624 : Restart trekking memandangkan masing-masing sudah bertenaga.

1730 : Take 5 (770M ASL) lapar dan ada yang benafas dengan telinga mental sudah kacau mulut sudah tersasul. Dalam perjalanan masing berdoa agar dapat bermalam di Kem Seroja, memandangkan ada di kalangan kami yang sudah injured dan penat. Trekking dalam hujan bertemankan Wan (Group Korga) tulang lutut sudah bergesel-gesel, perlahan-lahan berjalan untuk ke Kem Seroja.

1835 : Selamat tiba di Kem Seroja (825M ASL) marking disc color orange no 37. Doa kami dimakbulkan dapat bermalam di Kem Seroja lega tak terungkap dengan kata-kata. Selesai untuk hari pertama, ada 5 hari lagi baki perjalanan kami (Group Transtiti) dan 3 hari untuk (Group KorGa).

1900 : Chef kami tengah menyediakan makan malam. Sambil sesi sembang-sembang di dapur dengan berbagai-bagai petua diberikan oleh Hasnan atau Abg Nan.

Untuk sakit pinggang guna ikan haruan bakar dengan tanah liat, untuk sakit lutut layut batang pisang hutan dan tekap pada lutut dan untuk kayap bakar taik kucing kering dan ditumbuk diberi minum pada orang sakit kayap. 

Banyak petua dan ilmu orang lama diberikan oleh Abg Nan.  Menu istimewa kami hasil dari olahan chef Yana, berupa nasi putih, ayam masak lemak cili api, sayur, telur dadar dan dipadankan dengan teh herba cina bagi menambahkan semula tenaga. Hujan renyai-renyai menambahkan lagi suasana syahdu bercamping.

Hari - 2 (07 February 2016)

0700 : Selamat pagi dan sarapan sudah tersedia dengan menu bihun goreng dan lunch pack nasi putih dan ayam masak kicap.

0945 : Briefing tentang perjalanan kami pada hari ini. Kem Seroja - Kem Kijang - Last Waterpoint - Kem Botak - Chuban - Anak Korbu - Puncak Korbu. Trekking seolah-olah waktu office hour 0900-1800. Mereka yang injured dinasihatkan berehat di Kem Seroja untuk mengelakkan dari lebih kecederaan yang lebih serius.

1010 : Restart trekking dengan formasi group Korga bergerak di hadapan dan group Transtiti menyusul kemudian.

1115 : Stop (955M ASL) take 5 dan share topic tentang herba-herba hutan dan beg-beg pilihan terbaik. Arcteryx Tango terbaik (harga second hand RM2,500) dan Berghaus C7 juga pilihan bijak, mengikut pandangan Abg Nan.

1140 : Restart trekking.

1222 : Kem Kijang (1045M ASL) regroup setelah melayan bukit yang agak panjang, menyusuri lembah dan 3 river crossing. Group Korga tiba jam 1140. Sesi mencuba dan fit beg Arcteryx Tango Abg Nan. Semua surrender dan tidak sanggup memikul beg Arcteryx Tango.

1257 : Restart

1335 : Stop take 5 (1210M ASL) snack hour dan ditemani mp3 lagu Liayan Fizi- Nona Nona Zaman Sekarang. Ika agak penat memandangkan ini adalah gunung kategori hardcore pertamanya. Tetapi tertipu dengan perkataan ‘santai-santai’ Transtiti di Group HACAM (Hiking And Camping Around Malaysia).

1353 : Last Waterpoint (1210M ASL) ramai yang sudah di sini menunggu untuk regroup seperti yang dijanjikan. On trek group belakang regroup dahulu, Ikhwan sudah terbaring sudah tidak larat katanya. Makan tengahari dengan menu nasi putih, ayam masak kicap dan air sungai. Sedikit tenaga untuk bekalan ke Puncak Botak - Chuban - Korbu. Sesekali bertegur dengan group lain yang dalam perjalanan ke Kem Seroja / Kem Kijang.

1657 : Restart trekking selepas siap makan late lunch dan refill air untuk kegunaan peribadi dan ‘company’. Beban bertambah dengan tambahan air.

1740 : Stop take 5 (1680M ASL) sembang-sembang penghilang penat.

1750 : Restart

1830 : Puncak Botak (1830M ASL) snack hour rest jap selepas mengadap bukit yang tak habis-habis.

1855 : Chuban (2040M ASL), angin  kencang dan berbincang dengan  mengenang nasib kami untuk baki perjalanan dan hari seterusnya.

2058 : Restart


2228 : Puncak Korbu (2150M ASL) dengan catatan rasmi 2180M ASL. Setelah penat, tersungkur, terlungkup,terlentang , terlanggar akar kayu, memanjat tangga dan macam-macam lagi suka duka demi ke puncak Korbu. Last memanjat di sebelah kanan selepas Anak Korbu hidung sudah menghidu bau-bau kari mungkin Meggi mee kari atau kari ikan dan kambing. Nikmat syukur tak terkata mengenangkan nasib sudah Berjaya menghabiskan hari kedua.

Hari - 3 (08 February 2016)

0000 : Makan lewat malam dengan menu bubur nasi ikan masin. Masing-masing duduk berhimpit disebabkan cuaca berangin dan sejuk. Group sebelah masih gagal memasak nasi di puncak. Menu utama mereka ayam dan tempe goreng cili.

0700 : Sarapan pagi dengan menu roti dipadankan dengan sos tomato Italian taste. Mini gathering di Puncak Korbu dengan kawan-kawan baru dan lama. Ada yang pertama kali jumpa face to face yang selama ini hanya berkenalan di Facebook. Cuaca pagi yang sejuk dengan view Bandar ipoh dan gunung-gunung lain di Banjaran Titiwangsa.

1100 : Bersiap-siap untuk ke Puncak  Gayong.

1139 : Restart trekking

1421 : Stop take 5 (2045M ASL) Ini adalah untuk ke sekian kalinya berhenti dan regroup. Bercerita tentang kasut dan terputus dengan dunia luar.

1440 : Restart

1514 : Junction Korbu - Gayong - Kem Cerek. Makan sikit sebab dah ‘lapaq diq-diq’

1550 : Bergerak dari Puncak Gayong (2125M ASL) jam protrek dan catatan rasmi ialah 2173M ASL.

1608 : Restart trekking dari Junction Proton. Bertemu dengan satu group dengan kekuatan 9/10 anggota. Info dari mereka banyak group terpaksa patah balik kerana hujan dan ribut di Yong Belar.

1642 : Kem Cerek(1995M ASL) menu maggi sahaja, cepat dan senang dimakan. Bekalan air diambil nun jauh di bawah terlungkup, tersungkur kami demi bekalan air untuk dibawa ke Kem Junction.

1837 : Selesai makan Meggi dan bersedia untuk ke Kem Junction untuk lokasi bermalam kami di hotel beribu bintang kami. Kami ‘overtime’ lagi untuk malam ini. Sambil-sambil bersembang dengan Abg Nan kerap bermimpi seolah-olah petanda kawan-kawan gunung akan hilang dan pergi selamanya. Juga diselit dengan kisah Nabil di trip terakhirnya.

1852 : Restart trekking

1940 : Stop rehat sekejap (2045M ASL) menemani Ikhwan di belakang yang agak kepenatan dan bekalan airnya sudah habis dan memerah lumut untuk minum. Ikhwan refuse untuk setting padding begnya.

2011 : Restart trekking

2055 : Stop take 5(1850M ASL) penat ‘lapaq diq-diq’ power dari meggi sudah habis snack hour share apa sahaja makanan yang ada. Beg Ikhwan sudah resetting untuk menambah keselesaannya.

2115 : Restart

2135 : Stop take 5 (1900M ASL) masing-masing sudah penat dan memikirkan berapa lama lagi mahu sampai. Memanjat akar kayu yang tidak habis-habis.

2143 : Restart


2318 : Akhirnya selamat tiba di Kem Junction (2085M ASL). syukur tidak terkata kerana Berjaya juga tiba untuk berehat. Selepas masing-masing penat memanjat, menurun dengan aksi stunt terlungkup, tersadung, terlentang, berjalan dalam gelap malam terlanggar akar, terhentak kepala di kayu jerlus di celahan akar dan lumpur dan lain aksi yang tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. Suasana Kem Junction yang sejuk dan berangin membuatkan malam kami lebih ‘tough’ dan perit tetapi manis untuk dikenang-kenangkan.

Hari - 4 (09 February 2016)

0135 : Makan lewat malam kami berupa tomyam fishcake, sosej, fishball dan sayur. Dipadankan dengan air Kopi Kerunai (homemade coffee). Menu berkuah dan pedas dipilih sebagai pemanas badan penambah tenaga kami yang sudah habis. Ini adalah hasil olahan chef dedikasi Yana. Angin masih kuat masing-masing sudah tidak sanggup untuk keluar dari flysheet.

0700 : Suasana pagi yang sejuk dan berangin dipanaskan dengan air kopi sambil bercerita pagi di tepi flysheet dengan topic cerita ‘Castaway’, kambing gurun dan seladang. Info baru dapat pada pagi ini, kawasan batu kapur menjadi habitat untuk kambing gurun dan salah satu kawasannya ialah Padang Rengas, Perak.

1020 : Siap makan sarapan pagi dengan menu spageti goreng. Ink pen sudah sejuk membeku terpaksa mengurangkan dan save ink hari-hari berikutnya. Moral of the story bawa pen lebih dan spare. Cham (bukan nama sebenar) dengan raincoat berbunga-bunga katanya hadiah dari girlfriend .

1035 : Start trekking untuk hari ke-4. Selepas briefing tentang perjalanan hari ini. Dengan jarak perjalanan di pendekkan tidak mengikut trek Three Boundries seperti planning asal.

1515 : Tiba di anak sungai sebelum Kem H2O(1595M ASL) untuk makan tengahari dengan menu nasi putih dan ayam masak merah. Trekking ke sini dalam keadaan yang mencabar dengan tanah runtuh di kawasan berbatu. Kerjasama amat ditagih apabila tiba di sini. On trek ke sini bertembung dengan group NOA diketuai oleh Anastasia (bukan nama sebenar). Bertanya condition dan trek di Yong Belar, katanya hujan lebat, ribut dan tidak boleh setup khemah dan memasak. Dugaan untuk mereka untuk trip ini.

1550 : Restart untuk ke kem H2O.


1623 : Kem H2O(1495M ASL) hari ini tiada ‘overtime’. Masing-masing setup fly dan ground untuk malam ke-4 kami. Sambil preparation makan malam sedang dibuat oleh chef Yana.  Semua happy di kem ini kerana dapat mandi setelah 3 hari tidak mandi. Mandi dalam suhu sejuk membeku sesuatu yang nikmat untuk dikenangkan. Segar dan selesa tidak terkata.

2200 : Selesai makan malam dengan menu utama daging salai masak lemak, sayur goreng, jantung pisang hutan hasil carian on trek ke dari Kem Junction. Malam kami disulami dengan cerita Abg Nan tentang kisah  mistik di Gunung Bubu, Ulu Kenas, di situ ada perkampungan bunian dengan kelibat orang berbasikal di puncak dan lain-lain kejadian.

Hari - 5 (10 February 2016)

1117 : Selepas selesai briefing dan breakfast.

1205 : Puncak H2O take 5 (1655M ASL)

1217 : Restart

1405 : Stop (1935M ASL) untuk lunch hour di puncak tidak bernama ‘lapaq diq-diq’

1432 : Restart selepas topup tenaga.

1558 : Stop take 5 (1910M ASL)

1612 : Restart

1750 : Kem Kuali (2020M ASL) refill air untuk bekalan ke puncak Yong Belar.

1840 : Restart untuk ke Puncak Yong Belar, destinasi bermalam di hotel berbintang-bintang kami untuk malam terakhir.

1945 : Selamat tiba di Yong Belar(2170M ASL) catatan rasmi (2181M ASL). Mereka yang tiba awal sedang menyiapkan flysheet angin kuat dan sejuk ditiup angin bayu.


2200 : Masing-masing sudah kepenatan. Selingan makan malam dengan biskut, milo, kek pisang dikongsi bersama. Makan malam kami berupa kari daging, sayur goreng dan sambal hitam bilis. Sungguh nikmat dimakan dalam suasana sejuk membeku.

Hari - 6 (11 February 2016)

0200 : Sembang-sembang recap trip sebelum tidur dengan air Ovaltine panas menjadi peneman. Masing-masing on phone untuk result EPL. Leceiscter City menang Manchester City. Malam terakhir kami di Trip Transtiti. Masing dengan irama dengkuran yang berbagai. Good night.

0700 : Pagi yang berangin dan sejuk. Masing-masing bersorakkan apabila kabus bertiup dan menampakkan view puncak Korbu dan Gayong yang tersergam indah di kejauhan.

1030 : Breakfast kami dengan menu lempeng, cucur bawang dipadankan dengan kari daging. Pancake coklat sebagai pengganti kek untuk meraikan February birthday boy (Abg Nan & Ikhwan).

1250 : Briefing utuk trekking hari terakhir, trekking mengambil masa kira-kira 7-8 jam.

1255 : Selesai briefing dan bacaan doa yang agak tersangkut-sangkut oleh Abg Nan kerana mungkin sudah tidak sabar dan gembira untuk keluar ke kawasan bertamadun. Perasaan gembira bercampur suka dan duka untuk sepanjang trip.

1435 : Kem Kasut (1960M ASL) refill air dari waterpoint yang terletak jauh di bawah. Kem kasut yang masih berlumpur dan lembap. Trek berlumpur dari puncak Yong Belar membataskan sedikit perjalanan kami.

1455 : Restart setelah selesai refill dan rehat.

1610 : Take 5 (1940M ASL)

1615 : Restart.

1630 : Stop (1935M ASL) untuk late lunch. On trek, nampak lumpur dah semacam coklat moist cake kata Ekmal Haris (bukan nama sebenar).

1700 : Restart trekking untuk ke Kem Tudung Periuk seperti yang dijanjikan. Trek masih berlumpur. Kami perlahan-lahan berjalan di belakang.

1909 : Kem Tudung Periuk (1680M ASL). On trek ke sini terdengar orang bersembang-sembang di sebelah kiri. Tetapi tidak dapat dipastikan bahasa yang digunakan atau mungkin mereka yang lain sedang menunggu kami tengah berborak-borak.


1935 : Bergerak dari Kem Tudung Periuk untuk ke Blue Valley Dam.

Hari - 7 (12 February 2016)

0025 : Selamat tiba di Blue Valley Dam dan 4x4 sedang menuggu kami. Perasaan amat gembira dan bersyukur  setelah berjaya mengharungi bukit, kebun sayur,batang paip dan anak tangga. Mental agak tercalar mengenangkan terpaksa berjalan di atas paip yang licin dalam keadaan gelap malam. Terjatuh dan kaki terkepit di celahan batang paip plastik yang licin. Cabaran yang perlu ditempuhi kami untuk keluar.

0110 : Selamat tiba di homestay untuk berehat seketika. Masing-masing sudah berjalan macam ‘Robocop’ kaki tidak boleh dibengkokkan. Semua kempunan untuk makan KFC kerana sudah tutup dan pasar malam Brinchang pun sudah tutup. Maka menu alas perut kami ialah Meggi tomyam dan kari. Sementara menunggu Ikram membawa balik nasi dan ayam dari kedai mamak. Masing-masing kesejukan dan keletihan menuggu giliran untuk mandi. Sesi berborak dan recap kisah dan kenang-kenangan trip Transtiti V1.

0800 : Siap-siap untuk sarapan ala kadar sahaja dengan ihsan megi dan balance ration yang tinggal.

1200 : Siap untuk check out dari homestay  dan misi mencari bas di Station Bas Tanah Rata. Makan tengahari di gerai berhampiran Tanah  Rata. Hari ini chef boleh off duty.

1530 : Berpisah untuk seketika selesai membeli tiket bas dan bersedia untuk bergerak ke KL.  Sekian.








Nice trip, See you,when I see you.

Catatan Log : Subki Hussin

1 comment:

  1. Las Vegas Casino 'Casino' for Sale | Dr.MCD
    The new Las Vegas Casino has 천안 출장마사지 a selection 양산 출장샵 of casino and 이천 출장샵 slot machines and they are offering 구리 출장마사지 a welcome bonus of $200.00 용인 출장샵 for every six,000

    ReplyDelete