Gunung Rajah via Kg Pertak,KKB seakan menjadi trek wajib untuk Nature Heritage memandang kebanyakan gunung-gunung di Pahang, Perak dan Ter...

Trip Pembukaan 2016 - Gunung Rajah via Kg Pertak Kuala Kubu Bahru

4:16 AM Unknown 0 Comments

Gunung Rajah via Kg Pertak,KKB seakan menjadi trek wajib untuk Nature Heritage memandang kebanyakan gunung-gunung di Pahang, Perak dan Terengganu ditutup untuk proses pemulihan trek yang agak lunyai dilanyak oleh pendaki-pendaki. Gian melanda kaki outdoor seperti kami, sempena pembukaan tahun baru 2016 destinasi kali ini Gunung Rajah yang sedia menanti kehadiran kami. Line up kali ini adalah terdiri dari future doctor, physician, alchemist, dan teacher. Di waktu yang sesingkat ini moga-moga dapat lah kami mengenali mereka. Synopsis perjalanan kami kali ini bermula di masjid Kuala Kubu Bharu.
Nature Heritage di Puncak Gunung Rajah


Tarikh: 01.01.2016-03.01.2016

Ketua Rombongan @ Guider: Lan

Crew: Yana, Syaqiq & Subki,

Ahli Rombongan: Ikram, Saufi, Eko, Muiz, Shahril, Syukri, Arif, Wathiq, Yusnita, Aziani, Khadijah, Izzati dan Atikah

Hari - 1 (01 January 2016)

0720 : Tiba di gerai makan di Jalan Pahang Kuala Kubu Bharu. Peserta sudah tiba seperti yang dijanjikan dalam whatsapp. Di kesempatan yang ada, perut diisi sebagai pembekal tenaga di pagi hari yang indah. 

0800 : Sesi pagi dimulakan dengan pembahagian ration. Ration kategori mewah sebagai reward untuk semua kerana berjaya menyertai program Nature Heritage

0920 : Bergerak ke Kg Pertak setelah selesai packing dan agihan ration. Bak kata orang “pikul macam hamba, makan macam raja”. 

0934 : Tiba di Kg Pertak (260M ASL) parking sudah penuh ramai kaki outdoor akan melawat kawasan pilihan masing-masing. Antara destinasi pilihan di sini ialah Gunung Rajah, Bukit Kutu, Lata Medang, dan Lata Makau. Final check and pack jika ada tertinggal.

1000 : Briefing perjalanan hari ini diberikan oleh Azlan Goyo selaku guider Nature Heritage. Standard peringatan untuk peserta dan krew, antaranya ialah; gunung bukan tempat sampah, simpan sampah yang dibawa, trekking dengan buddy jangan trekking seorang, jika terlepas atau tersasar back track sehingga berjumpa trek utama, trek dikategorikan baru adalah lebih baik berjalan dalam group untuk memgelakkan dari perkara yang tidak diingini(ancaman binatang, tersasar trek).

1012 : Selesai briefing dan kami memulakan trekking yang sedikit terlewat dari plan asal.

1050 : Tiba di simpang Lata Medang-Lata Makau. Seperti biasa berehat sambil bercerita kosong recap trip lepas. Snack hour untuk topup energy yang sudah hilang. Ada yang tidur memandangkan tidak cukup tidur. Sesi sprinkle air tembakau di kaki masing-masing untuk mengelakkan pacat.

1111 : Start trekking setelah sudah yakin boleh meneruskan perjalanan ke Kem BMW.

1225 : Kem Landak (575M ASL). Take 5 maka apa sahaja yang ada memandangkan sudah tidak jauh untuk ke Kem BMW. Sembang-sembang kosong TV Yana LED sudah rosak berpunca dari sudah lama tidak ‘on’ moral of the story selalu lah ‘on’ TV. Kesempatan yang ada digunakan sepenuhnya untuk tidur.

1319 : Kem BMW untuk lunch dengan menu istimewa ayam goreng dan kobis & carrot goreng. Masing bergaduh pasal sambal belacan adabi sapa yang bawak. Arahan oleh Yana buka dan check sambal dalam beg masing-masing. akhirnya sambal adabi berjaya dijumpai masing senyap pelahap tiada terungkap kata-kata.

1450 : Start trekking setelah kekenyangan.

1515 : Selesai cross sungai dan bersedia untuk menghadap trek yang memacak semahu-mahunya.

1540 : Kem Botol (805M ASL) selesai sudah bab memacak yang pertama. Sambil berehat Lan recap Trip Trans Rajah, selaku sweeper yang ditinggalkan oleh peserta-peserta yang laju-laju. Yana dengan soalan ‘kenapa’ berjangkit dari anak buahnya.

1600 : Start trekking setelah puas berehat.

1648 : Kem Renoma (975M ASL) selepas berjumpa marking kuning dan cross kayu balak petandanya kita sudah hampir ke kem ini. berehat seketika untuk makan snack; kurma, biskut, coklat dan bagai-bagai. Selfie hour bersama-sama GoPro.

1713 : Start trekking untuk turun ke sungai dan ke Kem Mangko

1733 : Tiba di sungai 

1807 : Selamat tiba di Kem Mangko hujan gerimis menyambut ketibaan kami dan perlu siap sedia untuk setup tempat beristirehat. Kami dihidangkan dengan desert pengat labu dan cekodok pisang sementara menunggu main course. Sembang bawah fly diketuai oleh doctor pakar antaranya cerita Dr Saufi muka macam Shahrukh Khan. Main game diketuai oleh Zatie game pencuri, perompak, mafia dan macam-macam.

2300 : makan lewat malam kami nasi putih, keli salai dan goreng masak lemak, tauge goreng dan daging keras masak kicap dipadankan dengan air honey lemon. “thirsty?lemon,lemon,lemon,lemon”

Hari - 2 (02 January 2016)


0000 : Giliran kami crew makan lewat malam setelah semua peserta makan. Angin kuat menemani malam kami amat merisaukan kerana dikelilingi pokok mati. kami seolah-olah sedang diperhatikan oleh ‘sesuatu’ yang tidak dapat dikenalpasti. Lelaki bergilir-gilir membuat sentry untuk menjaga keselamatan.

0800 : Sarapan kami disajikan dengan makanan Itali; italian bread bersama tomato telur (susah nak describe)

1050: Briefing di pagi hari tentang perjalanan dan tentative program. Standard content; sampah jangan buang sesuka hati, jangan jalan seorang at least berteman, ada trek binatang hati-hati jika tiada marking trek, bekalan air dan makanan personal secukupnya, headlamp in good condition dengan bateri spare(lagi banyak,lagi bagus).

1055 : Start mendaki untuk hari ini.

1122 : Stop take 5 (1120M ASL) sesi berkenalan dengan mereka adakalanya nama tersasul dan tertukar. Untuk ke sini kena lalu trek yang memacak yang semahunya.

1125 : Start

1148 : Bukit Good Morning (1255M ASL) simpang KKB-Batang Kali. Geng perempuan kerap minum air yang dibawa oleh Mawar (bukan nama sebenar) mereka ialah Angah (bukan nama sebenar), Atiq (bukan nama sebenar) dan Tikah (bukan nama sebenar). Mereka trekking sambil mencari ilham apa yang dibeli untuk next trip. Window shopping cuci mata untuk tengok-tengok apa yang patut. Sesi makan makanan ringan dan sharing makanan yang ada.

1205 : Start trekking menuju puncak.

1350 : Take 5 (1465M ASL) makan snack dan sembang dan gebang topic apa tidak dapat kenalpasti. Perut sudah lapar dan meminta diisikan memandangkan hari sudah menginjak ke petang. Mental Yana sudah memberontak kerana lapar dan tak bertenaga. Meminta untuk makan tengahari disini.

1408 : Start trekking.

1510 : Batu Ular kawasan bertali dan berbatu kiri dan kanan gaung. Sesi bergambar di kawasan batu ini.

1520 : Selesai part Batu Ular dan meneruskan ke puncak seterusnya.

1548 : Tiba di Puncak Gunung Rajah (1660M ASL) catatan jam protrek. Makan late lunch kami di puncak dengan menu agung nasi tomato,ayam masak merah dipadankan dengan air kopi kerunai. Nikmat tak terungkap, rezeki kami di puncak.

1701 : Selesai sesi bergambar dan briefing untuk turun. Hati-hati on trek help others.

1703 : Start 

1727 : Batu Ular

1845 : Take 5 (1270M ASL) borak-borak kosong sambil berehat. Sembang-sembang dengan doktor (muka macam Shahrukh Khan).

1855 : Start

1920 : Stop (1270M ASL) setup headlamp memandangkan hari sudah senja. Makan apa sahaja yang ada. System barter di praktikkan di sini bertukar-tukar makanan yang ada. Mawar (bukan nama sebenar) tiada headlamp. Maka dipinjamkan torchlight oleh Doctor Saufi. Keikhlasan dari seorang lelaki membantu wanita yang memerlukan pertolongan.

1940 : Start dengan formasi baru; yang injured, cramp, berjalan slow di depan untuk mengelakkan terputus.

2008 : Tiba di Simpang KKB-Batang Kali. Bukit Good Morning di waktu pagi dan bertukar Bukit Good Night di waktu malam.

2030 : Stop (1135M ASL) last stop dengan pesanan dari guider cari bawak balik kayu api yang telah dipotong-potong untuk dibuat campfire memandangkan hari semalam tetamu tidak dikenali datang ziarah tetapi agak malu-malu.

2046 : Start trekking.

2122 : Selamat tiba di Kem Mangko (965M ASL) selepas menurun bukit yang tiada penghujungnya. Menu alas perut maggi dicampur dengan bihun sementara menunggu manu utama kue teow ladna. Sesi mandi bergilir-gilir secara berjemaah di anak sungai setelah takungan air siap dibina. Macam game sedang dimainkan oleh mereka di bawah fly. Makan malam kami telah tersedia hasil air tangan Chef Yana dengan menu agungnya kue teow ladna dan side dish pau.

Hari - 3 (03 Januari 2016)

0000 : Yana tiba-tiba bangun dari tidur setelah bermimpi (Subki Hussin dikejar burung hantu). Marah-marah pau gebu-gebu belum habis dimakan dan sambung tidur semula. Sembang-sembang kosong recap trip lama-lama.

0300 : Memulakan tugas (Subki & Syaqiq) sentry kawasan khemah setelah peralihan kuasa dari Doctor Saufi dan rakan-rakan. 

0400 : Memulakan tugas ad hoc sebagai chef lewat malam dengan menu macaroni mushroom soup dan dipadankan dengan air Nescafe. Lan masih setia menunggu untuk menjamah menu agung kami (Subki&Syaqiq) sambil tersengguk-sengguk di atas hammock yang berpuaka (asal masuk sahaja terus lena). Sementara itu mereka di bawah fly saling berdengkur dengan berbagai irama.

0630 : Selesai tugas sentry, maka masa untuk melelapkan mata untuk seketika.

0930 : Celik mata sarapan pagi sudah tersedia iaitu bihun Singapore.

1100 : Menu susulan juga telah siap; donut coklat, donut cheese coklat dan roti cheese untuk dijamah.

1150 : Chef Yana sedang menyediakan menu makan tengahari kami iaitu nasi putih dan ayam masak kicap.

1410 : Siap packing dan bersedia untuk turun setelah dipastikan tiada sampah ditinggalkan.

1427 : Start trekking turun.

Sebelum pulang ke kawasan bertamadun


1510 : Kem Renoma(965M ASL) share air asam goncang.memanjat semahu-mahunya untuk ke sini. 

1515 : Start trekking.

1641 : Simpang Lata Makau(675M ASL) untuk sesi mandi-mandi di sini.

1820 : Start trekking

1910 : Rest dan prepare headlamp(495M ASL) sambil menuggu waktu maghrib tiba-tiba terhidu bau hamis.

2030 : Simpang kebun orang asli

2050 : Tiba di parking.

2115 : Masjid KKB, sesi mencuci badan.

2200 : Makan-makan di Dataran KKB. Macam biasa Zatie ada sahaja yang tertinggal. Kali ini sandal sebelah tertinggal di Masjid. Sesi bersembang-sembang sebelum berpisah untuk seketika.

Sekian.
Nice trip
See you,when I see you.

View dari Puncak Gunung Rajah

Selfie di puncak Gunung Rajah


Catatan log : Subki Hussin

0 comments: